Jens Dolin: Evaluering på godt og ondt

Evalueringer gennemsyrer vores samfund og uddannelsessystem, og i dette meget omfattende felt vil jeg efter nogle enkelte begrebsafklaringer koncentrere mig om evaluering af læring og af undervisning.

Oplægget vil diskutere evalueringers dobbeltfunktion i undervisningen som både et af de vigtigste læringsmæssige redskaber og samtidig det vigtigste uddannelsespolitiske selektionsredskab. Dilemmaet mellem de formative og de summative formål med evalueringer vil blive ridset op, og forskellige måder at håndtere dette dilemma på vil blive fremlagt – til åben debat.

Tilsvarende vil undervisningsevalueringer blive behandlet med særligt fokus på hvorfor de ofte gør mere skade end gavn (nå ja, sagt lidt provokerende) – og forskellige alternativer vil blive fremlagt til debat.

Oplægget vil trække på empiri fra hele uddannelseskæden – også fra KU.

Møderne i KU Seniorforum afholdes i foreningens lokaler i Bygning 33 på CSS, adgang nemmest fra Øster Søgade 16-18: Med mindre andet er oplyst starter møderne med oplæg i lokale 33.0.13 og der er ost og rødvin bagefter i 33.0.05-08.