Årsmøde i KU Seniorforum - oplæg v. Thomas Söderqvist om nye tendenser i kunsten at skrive akademiske memoirer
Thomas Söderqvist holder oplæg om ny tendenser og muligheder inden for akademiske selvbiografier, herunder serielle memoirer, brug af sociale medier og interaktion med læserne.
Diskussionsindledning: Gunner Lind
Thomas Söderqvist: Selvbiografi som føljeton i de sociale mediers tid
I løbet af min karriere som universitetslærer og -forsker igennem 45 år har jeg hovedsagelig beskæftiget mig med de biologiske og medicinske videnskabers historie og tilhørende metodeproblemer i nutidshistorie, mundtlig historieskrivning, forskerbiografien som genre og museologi.
Efter at jeg blev emeritus, fik jeg behov for at finde ud af, hvad det hele havde gået ud på, og kastede mig ud i at skrive mine memoirer. Men samtidigt blev jeg nysgerrig på den akademiske selvbiografi som genre. Hvorfor og hvordan skriver man memoirer? Hvordan kan de gøres til noget mere interessant end det sidste curriculum vitae og patetiske æreminde?
Nu er jeg i fuld gang med at skrive to bøger. Den ene er altså min egen selvbiografi, den anden bog handler om genren som sådan. De inspirerer hinanden; jeg ser mine memoirer som en case-study for genrebogen, som omvendt forhåbentlig kan gøre memoire-arbejdet lidt mere reflekteret – både for mig selv og andre som vil give sig i kast med at se tilbage på deres liv.
I genrebogen behandler jeg en række emner, herunder f.eks. relationen mellem liv og værk, forholdet mellem hukommelser og skriftlige og visuelle kilder, genregrænser (historie, skønlitteratur etc.), virkemidler, publikationsformer og selve formålet med at skrive selvbiografi.
På mødet vil jeg fokusere på to af disse: For det første vil jeg gennemgå en række formål med at skrive memoirer, f.eks. at kultivere nostalgi som en slags ’care of self og ’ars moriendi’, ud fra devisen om, at sund aldring ikke bare handler om motion og kostråd, men også om at skabe en værdig alderdom.
For det andet vil jeg fortælle om mine erfaringer med at skrive selvbiografi i en tid som vores, der præges af sociale medier. Inspireret af det 19. århundredes romanforfattere som Dickens, Jules Verne og Dostojevskij, der oprindeligt skrev deres romaner som ’feuilletoner’ i aviser og tidsskrifter, har jag valgt at skrive memoirerne serielt – som en interaktiv føljeton på sociale medier.
Igennem de seneste to år har jeg således publiceret ca. en episode om dagen, i alt en serie af ca. 600 episoder, p.t. fordelt på syv sæsoner (kapitel). Til min store forbavselse og taknemmelighed har de fleste givet ophav til konstruktive dialoger, som både har inspireret læserne og gjort mine fortolkninger bedre. Det er faktisk en unik publikationsform, internationalt set, og den har givet mig mange flere aktive læsere end jeg ellers havde turdet håbe på.
Thomas Söderqvists CV
- Uddannet i kemi, zoologi, geologi, videnskabsteori og idéhistorie, Stockholms og Umeå Univ.
- PhD i videnskabsteori, Göteborgs Univ. 1986
- Lektor i biologi, senere videnskabsteori, RUC 1975 – 1997
- Forskningsrådsprofessor i forskerbiografi, SHF/SSF 1997 – 1999
- Professor i medicinhistorie, KU, 1999 – 2016
- Museumschef, Medicinsk Museion, KU, 1999 – 2016
- Informationssamfundet (ed. 1985)
- The Ecologists (1986)
- The Historiography of Contemporary Science and Technology (ed. 1997)
- Hvilken kamp for at undslippe – en biografi om Niels K. Jerne (1997)
- Videnskabernas København (ed. 1998)
- Science as Autobiography (2003)
- The Historiography of Contemporary Science, Technology, and Medicine: Writing Recent Science (ed. 2006)
- The History and Poetics of Scientific Biography (ed. 2007)
- Artikler om immunologiens historie og sociologi, informationssamfundet som klassesamfund, forskerbiografien som genre, medicinsk museologi og sund aldring.